TEASING AT THE TEESSIDE , YOU OKAY?
Ergens in het verleden is onze vereniging van historischekart-gekken opgericht en die ik voor deze gelegenheid , alleen met de bedoeling te “teasen” als ‘The Union Of the KRATS ‘(UOK) zal opvoeren…
No, not karts, but….. K R A T S !
Een volledig onbekend groepje belangrijke mensen, die op kartbanen her en der in Nederland en ver daarbuiten met hun krats de grootste lol hebben en afhankelijk daarvan de waardering “approved by” danwel “rejected by”toebedelen en daardoor aan menige baaneigenaar/exploitant /club niet hoeven af te rekenen .Met als harde kern “Monaco, cq Genk-gangers”zijn er al fantasische reisjes georganiseerd als ‘In 21 uur naar Monaco , Gaan in Genk , VIP’s in Mariembourg, Luchten in Niederkruchten en als meest recente uitstapje van UOK;’ The Teesside International’ in Engeland.
Ik hou niet van moderne karts, wel van historische karts (krats dus), maar niet automatisch van degenen die er tegenwoordig op willen rijden…Nu is UOK (spreek uit: you okay)het bewijs dat er uitzonderingen op die regel zijn.
Als er geen UOK was geweest, hadden histokratsers elkaar waarschijnlijk nooit ontmoet en daarmee bedoel ik ook dat handjevol Duitse, die Belgische en die vele hartelijke Engelse historic kratsers.
De krats zijn het cement wat ons bind……
Ik wist niet wat ik zag toen ik woensdag 30 april zo rond een uur of zeven s’avonds in Europoort-
Rotterdam de “mega”veerboot van P&O Ferries “The Pride of Hull” via een soort achtbaan omhoog op de 7-e verdieping van het schip moest binnenrijden. Niks via de achterklep of zo, dat is een cruiseschip van dit formaat onwaardig!
De volgende 12 uren die er voor de oversteek naar Hull nodig zijn ,waren prima door te komen, mede door het aangename gezelschap van wel 15 mede-histokratsers, in willekeurige volgorde: Joost en Bart v.d.Hul /John v Vucht / ArendJan en Joost Kleijn /Lex Cox /Wil en Francis Titulaer/ Hugo Wosgien en partner /Chris Stek en Liesje Lemckert/ Jan v.d Burg en partner/ en ondergetekende…
De volgende ochtend ging ieder zijn weegs om relaxed de ongeveer 180 km naar het circuit the Teesside Autodrome in Middlesbrough te rijden. Persoonlijk ging ik voor de ‘English country roads’en na een kleine omzwerving( wat was het adres nou van dat vemaledijde circuit……en ik heb geen Tom Tom en al helemaal geen mobieltje… ) trof ik de hele club al in onderhandeling met de Duitsers en baaneigenaar Bob om een goed plekje in de pits.
Onze enige Belg Guy was al veel eerder met zijn luxueuze camper neergestreken.
Gezien de weersomstandigheden besloten de potentiele kampeerders terplekke om toch maar een hotel te gaan zoeken, alleen Hugo en partner hebben op de berg van het Clubman Circuit hun tentje opgezet en het t/m zondag volgehouden! (niet te vergeten Bart, Joost&John =lange Frans & baas B- in hun camper, ook echte bikkels !)
De rest is in de loop van de middag hun respectievelijke hotels gaan opzoeken. Liefst zes histokratsers zaten in hetzelfde hotel waar veel Engelse historic-kratsers ook (later in de week)zaten: de Holiday Inns by Express, heel gezellig duzzz..
Die avond heeft AJ (ee-djee voor de Engelsen)de meeste Dutchmen/women opgetrommeld en hebben we bij het tegenoverliggende restaurant een ‘carving- buffet’verorberd tegen een aangenaam prijsje .Natuurlijk moet je als echte Hollander op de centen letten, je geeft die ponden uit alsof het euro’s zijn .
Vrijdag 2 mei werd het al een stuk serieuzer; er kon gereden worden en hoe ; John en Guy kregen ernstige vastlopers en het was gelukkig Joost die ze met een ander blok (voorlopig?)heeft gered..
Er druppelden in de loop van de dag flink wat Britten binnen en het aantal busjes en tenten nam zienderogen toe. Die Engelse kratsers heb ik toch wel in mijn hart gesloten, soms prachtige vehikels met enorme Bultaco of Villiers motoren, soms een stuk roest met een canvaszeiltje om op te zitten: fantastisch!
Ter illustratie een citaat uit een publicatie 50 years of karting:
“The British have always had a strong passion for gearbox karts, so much that they have not confined them to karting tracks, but have also taken them to motor sport circuits such as Brands Hatch, Silverstone etc. As a matter of fact, the English are considered as being the inventors of Superkarts, these Formula E 250cc racing vehicles have prominent bodywork and are capable of performances worthy of a good many racing cars or can even be faster…”
Tot mijn grote vreugde was Tony Keele er met zijn Speedcraft Matador-Bultaco (1963) en er waren nog vele anderen (zie de TEESSIDE FOTO’S) als perfect voorbeeld van bovenstaande. Trouwens Joost van den Hul heeft weer mogen proeven van de sensatie van het rijden in een Superkart,
ik zag hem met een big smile in zo’n geel monster (nr 25: Zip-Shadow ook van Tony Keele)voorbij flitsen . Ikzelf, inmiddels opgescheept met het imago als notoire uitvaller , mocht het beleven dat nadat mijn Ital eerst inderdaad niet vooruit te branden was, omdat de schijfrem steeds vast bleef zitten, daarna toch flink wat rondjes heb kunnen rijden. Het fijnste vond ik het Clubman Circuit, een prachtig baantje op sterk geaccidenteerd terrein, met zelfs flinke lange rechte stukken .Maar ook bloedlink want af en toe vlogen versnellings-karts en een enkele superkart je links en rechts snoeihard voorbij…
De snelle retro-racers konden met hun Parilla’s, Komets en Daps zich mooi uitleven op een ander veel bochtiger stuk circuit:the National Kart Circuit.
Histokrat-kids Bart van den Hul en Joost Kleijn bleken heel snel, ik heb ze nog op Rosmalen in-ook historische!-kinderkrats zien rijden.Zo zie je maar, jong geleerd….
Die avond moest er toch ook weer iets gegeten worden en alle histokratsers zaten om half tien bij de Italiaan.We hadden het kunnen weten, want vanwege een verbouwing stond buiten een groot bord”Business as Usual”, maar de strekking van deze mededeling was aan ons voorbijgegaan tot dat…..we om kwart over elf nog steeds niets geserveerd hadden gekregen.
Baas B (=John van Vucht)heeft op een zeer waardige manier de manager ontboden en het bleek dat er in de keuken voor ons ongemerkt verschrikkelijke dingen waren gebeurd en de kok naar het ziekenhuis was afgevoerd ! Eind van het liedje was dat we om ongeveer twaalf uur toch allemaal gekregen hadden wat we besteld hadden, de meesten veel te veel wijn gedronken hadden, maar als compensatie ongeveer 50 % korting hadden gekregen.Dat is pas KRA(T)S.
Saturday (and Sunday):raceday! De retro-racers hebben zich zaterdag en zondag heerlijk kunnen uitleven. Niet alle histokratsers wilden echt de competitie aan, waaronder ikzelf, maar ik heb me desondanks prima vermaakt en op rustige momenten ook het stof uit mijn McCulloch kunnen blazen. Op een zeker moment betrapte ik mezelf er op dat ik achter een retro-racer (Peter Freeman) ging jagen en eigenlijk wel met hem mee kon, jawel dat wordt nog wat…..
Op zondag waren de finaleraces van de retro’s en AJ heeft onze bewondering afgedwongen door de halve finale te winnen, waardoor hij 10 minuten later gelijk door mocht sturen in de eindfinale.
Voorwaar een prestatie van formaat ! In de finale bleek een Engelsman David Smith de snelste, maar Bart en Joost (Keijn) schitterden ook(ik meen 3 en 4?)Schrale troost voor de Dutchmen is dat we het idee hadden dat karretje en motor van die Engelsman niet erg vintage waren, geen krats dus.
Wederom relaxed zijn we zondagmiddag al richting veerboot gaan rijden en de overtocht, ditmaal met de Pride of Rotterdam is voorspoedig verlopen.
Many thanks to our hosts, The BHCK committee, specially Wyatt, Brian and Lynda(?)
and Bob Hope and his staff- nothing was a problem and we were made very welcome-
Thank You
Another great weekend for Historic Karting, Excellent Company, Rain stayed away
and Excellent karting A great event and it matched expectations
W’ll be back next year !!!!
on behalf of UOK;
wim jepsen