Het trieste Niederkruchten weekeinde stemt weer tot nadenken en benadrukt dat een ongeluk in een klein hoekje kan zitten.
Soms heb je ongelooflijk veel pech zoals die Duitse jongen; in veel gevallen echter zijn ongelukken te voorkomen of zijn de gevolgen er van te beperken.
Vandaar dit verhaal en mijn oproep om eens bij het aspect veiligheid wat langer stil te staan.
De veiligheid of liever het beheersen van de veiligheid kent een aantal aspecten, waarvan de meest belangrijke factor de rijder zelf is.
Hij neemt voor, tijdens en na het rijden de van belang zijnde beslissingen.
Bijvoorbeeld met betrekking tot passieve veiligheid; biedt mijn kleding voldoende bescherming of is het verstandig om toch maar een goede helm aan te schaffen en/of handschoenen en/of een overall.
Daarnaast: is mijn kart wel veilig?
De laatste tijd heb ik te vaak verhalen aangehoord over “bijna” ongelukken vanwege slecht onderhoud zoals het verhaal dat de kart wel lekker liep maar eigenlijk niet tot stilstand te brengen was omdat de (trommel)remmen eigenlijk niet tot remmen aan te sporen waren. Als dat het geval is laat de remmen dan in vredesnaam reviseren bij iemand die er verstand van heeft en de goede onderdelen nog kan leveren. Dat geldt natuurlijk voor alle soorten remmen en in feite voor al het mechaniek.
Misschien geldt voor meerderen van ons dat het laten nakijken van je kart door een professional nog niet zo’n slecht idee is.
Maak een verlanglijstje want het is binnenkort weer Sinterklaas en Kerstmis.
Het meest belangrijke echter blijft de mentaliteit van de karter en als Histokarter heb je een extra voordeel.
Het leuke is namelijk dat een Histokarter niets hoeft te bewijzen, hij rijdt voor zijn lol en laat de snellere jongens vrij snel door. Als je dan toch wil weten of je eigenlijk net zo snel bent probeer dan de snellere rijder die jou heeft ingehaald bij te blijven. Wellicht steek je daar nog wat van op, bovendien is dat ook leuk en goed voor de sterke verhalen na afloop. Want bij Histokarten draait niet alleen om het rijden maar ook om de sociale aspecten.
Kortom, neem je verantwoordelijkheid, rij met de nodige beheersing, zorg dat je kart in orde is, geniet van het rijden en heb plezier van je (sociale)omgeving.
Geplaatst door Lex Cox