Na een korte reis, het circuit ligt op ongeveer 280 km van Zeist, aangekomen op het circuit van Dahlemer Binz. Op het circuit kon de camper blijven staan dan wel de tent opgezet worden. De omgeving ademt een sfeer uit welke overeenkomt met de tijd dat onze karts nog nieuw waren.
Het circuit ligt in een prachtige omgeving aan de noordkant van de Eifel. De baan kent behoorlijke hoogteverschillen en heeft een aanzienlijke lengte, zo’n 1100 meter met een lang volgas stuk waar voor je gevoel geen eind aan komt. Gelukkig gaat de baan daar omhoog zodat je (bijna) niet het gevoel hebt dat het motortje elk moment uit elkaar kan spatten. Er valt prima te rijden door zowel automaten als versnellingskarts.
De Duitsers onder aanvoering van Gernot Stocker hadden het goed voor elkaar. Er was een duidelijk tijdschema; er kon worden getraind en geracet.
Alle karts werden gecontroleerd op veiligheid.Transponders werden uitgeleend zodat de tijden van deelnemers aan de verschillende trainingssessies en races werden bijgehouden en ook de positie aan de finish duidelijk bleef.
Daarnaast hadden de Duitsers voldoende mensen om alles in goede banen te geleiden. Er waren marshalls, mensen om je op je startpositie te zetten, een Quad met aanhanger om je kart van het circuit te halen mocht je gestrand zijn etc etc
Duitsland associeer ik toch ook met worst en bier en gelukkig werden mijn verwachtingen waar gemaakt. Een complete karbonade op brood was zelfs ook mogelijk. Op de zaterdagavond werd de biertent geopend en het kampvuur aangestoken. Dat bleek een goede zet te zijn want ’s avond koelde het sterk af.
Het meedoen aan de races blijft spectaculair. Er werd overigens zeer sportief gereden. Snelste, althans voordat haar kart een van de uitlaten verloor was Miranda. Zij is toch wel een bijzondere attractie want zo hard zie je het maar zelden gaan. Iedereen genoot er van en dat is toch een zeer belangrijk deel van de lol van Histokart.
Zondagmiddag voldaan weer naar huis, maar niet nadat Ben de Paauw en Chris Stek de Renault van ondergetekende aan het lopen hadden gekregen, een niet geringe opgaaf de elektronica in beschouwing genomen. De accu was op een of andere manier ontladen.
Op de site van de KKCD (De Duitse histokarters) is veel informatie te vinden van het evenement waaronder ook films en foto’s
Lex Cox