IJverig als altijd had Chris geregeld dat wij Histokarters, op 7 oktober 2012 op Eefde weer konden rijden. Zoals het hoort had Chris ook gezorgd voor bijzonder mooi weer, dus niets stond in de weg om er weer eens een mooie dag van te maken.
Nou dat dachten wij. Op het circuit aangekomen bleek dat er zich een kartschool had aangemeld welke niet was voorzien. Dat had tot gevolg dat wij, Histokarters, niet als groep de baan voor ons zelf hadden, maar die moesten delen met de vrije rijders. Leden met een beetje ervaring op dit gebied kunnen wel raden wat het gevolg daarvan was.
Voor mij was dit de eerste keer en je kan wel zeggen dat ik behoorlijk en op hardhandige wijze ben ontgroend. Begrijp mij goed, wij rijden wel op museumstukken, maar wij willen ook best wel af en toe het maximale uit de skelters en karts willen halen. Maar de snelheidsverschillen met de moderne karts zijn zo groot, dat, ik met mijn Ataf in het bijzonder, wij absoluut een rijdende chicane zijn voor de modernere karts.
Dat wil echter nog niet zeggen dat de vrije rijders als onbehouwen roekeloze imbecielen je op alle mogelijke manieren vlak voor, in en vlak na de bochten mogen inhalen. Hierbij vond een van deze dwazen het nodig mij midden in de bocht in de flank te torpederen. Gelukkig is mijn Ataf redelijk stevig.
Mijn ervaringen kon ik delen met diverse clubleden. Overleg met de baanbeheerder leverde na moeizame en langdurige onderhandelingen op dat na 12:00 uur de kartschool zou stoppen en dat daarna de Histokarters de baan per uur een kwartier voor zich zouden hebben. Om een kort verhaal lang te maken, niet dus.
De geluidsniveaus van de diverse 2-takjes waren dermate hoog geweest dat via het gemeentebestuur klachten van omwonenden waren binnen gekomen waardoor het rijden totaal werd gestopt. Dus einde verhaal.
Geplaatst door Henk Deken
P.S.: Het geluidniveau van de diverse Histokarters heeft tot gevolg dat wij op de meeste banen niet welkom zijn. Als de leden met de huidige situatie tevreden zijn, dan hoeven we niets te doen. Mochten we echter meer rijmogelijkheden willen hebben, dan zou het misschien goed zijn hier naar te kijken. Persoonlijk denk ik dat de demping van de diverse karts, op niet al te moeilijke wijze, kan worden verbeterd zonder het vermogen van de motoren ernstig aan te tasten. De motorcrossers hebben/hadden het zelfde probleem en schijnen dit aardig te hebben opgelost.
Aanvulling op Henk’s verhaal over de Eefde dag door Chris.
Paul had begin van dit jaar de datum vastgelegd voor ons dagje Eefde en het dagprogramma doorgenomen. We wisten van het geluidsprobleem af in Eefde, vandaar de waarschuwingen vooraf, waar niet en ieder van ons zorgvuldig is mee om gespongen, ondangs het alsnog aanspreken ter plekke.
Vrij rijden voor alle karts tot 12.oo uur was bekend, echter door het mooie weer en de kartklas die erbij kwam, was het erg druk op het circuit, Had het die dag ‘normaal’ oktoberweer geweest, was het wellicht rustiger geweest, ook door het kartklasje (had voor het volgend weekeinde afgesproken) kwamen er veel karts bij.
Daar het circuit een maximum “geluidsdoosje” heeft, was het door het vele rijden in de ochtend al snel vol, dus ook de moderne karts mochten na ik meen 13.oo uur ook niet meer rijden.
Denk dat de baanbeheerder het mooie weer niet goed heeft ingeschat en had hij naar mijn idee een schema moeten maken om een ieder toch een paar maal op de dag te kunnen laten rijden, nu was hij van 09.oo tot na 12.oo uur door zijn toegelaten geluidshoeveelheid heen.
Het lag dus zeker niet alleen aan ons Histokarters, hoewel we wel ons best moeten/kunnen doen om het geluid enigszins naar beneden te krijgen.
Geplaatst door Chris Bekkenkamp