Na enkele dagen van voorbereiding , kort na Vledderveen, stond het jubileumevenement op circuitpark Berghem op het programma. Het weer beloofde veel goeds daar de voorspellingen er erg gunstig waren. Veel zon en weinig wind. Bij aankomst liep het parc-ferme al snel vol met deelnemers en belangstellenden. Tot grote vreugde bleek dat het aantal Histokarters al behoorlijk groot was en naar mate het later werd steeds groeide. We konden die dag drie sessies van ieder 15 min. rijden. Hier en daar hoorde je na verloop van tijd motoren starten en warmdraaien. Niet alleen de motoren werden warm, maar de hoogstaande zon deed ook van zich spreken, dus maar snel beschutting gezocht onder de snel opgezette partytenten en luifels. Na het openingswoord van de organisatie ging het boordevolle programma van start. Om 12 uur was het zover, de eerste ronde voor ons Histokarters kon van start. Na een paar verkennende rondjes ging het los. Vooral op het rechte stuk werden flinke “gevechten”geleverd. Dat er veel belangstelling voor de histokart was bleek wel uit het feit dat onze karts gretig werden bekeken tijdens de voorpresentatie in de pitsstraat voorafgaande aan het evenement. Vooral de wat oudere exemplaren als de Mikart van van de Mispel en de ATAF van Henk Dekens trokken veel belangstelling. In de loop van de ochtend arriveerde Harm Schuurmans ook met een deel van zijn ruime verzameling vintagekarts. Deze,vooral uit Amerikaanse modellen bestaande verzameling vallen onder de zogenaamde rear-engine’s karts. Bij deze modellen zit de motor, meestal McCullochmotoren, achter de stoel van de berijder. Zoals bij de eerste kart van Art Ingels. Helaas kon Harm elf niet rijden omdat zijn speeltje nog in Italië stond. Een andere bijzinwaardigheid waren de elektrisch aangedreven karts. Deze karts op basis van Mis-chassis rijden op een 48volt motor die gevoed wordt door een 6-tal accu’s. Ondanks het enorme gewicht bereiken deze karts met volle accu’s een respectabele snelheid van 90 kilometer per uur. Iets wat volgens de bouwers nog verhoogt kan worden door verbetering van de software en aanpassing van de spanning.
Dat het de organisatie van deze heugelijke dag serieus was bleek wel uit het feit dat gedurende de gehele dag de deelnemers en het publiek werden voorzien van de nodige drankjes en versnaperingen. Naarmate de dag voorderde druppelde ook de genodigden binnen, want de organisatie had dit 25-jarige jubileum een thema gegeven. De opbrengst van deze dag zou ten goede komen aan de stichting Berghem tegen kanker. Deze genodigden zouden aan het einde van de dag een cheque in ontvangst nemen die bij elkaar gereden zou worden door deelnemers aan de 2-uurs huurkartrace. Voorafgaande aan deze race was er een briefing voor de rijders waar uitleg van de regels gedurende de race werd gegeven. Hierna volgde op de baan de teampresentaties met de bijbehorende foto met de “bavariadames”of de mascotte de aap”. Na een kwalificatietraining van 15 min. waar de rijders aan de huurkarts konden wennen en waar ze een tijd neer moesten zetten voor de startopstelling, stonden de deelnemers met het volledige startveld aan de start de van de hoofdrace. Na het wegschieten met confettikanonnen vormde zich al snel een kopgroep die ronde na ronde uitliep. Na ongeveer een10 tot 20 min. vonden de eerste rijderswissels plaats waardoor er een drukte van je welste ontstond in de pitstraat. Als je even niet oplette kon het zomaar gebeuren dat er bijna een kart over je tenen kon rijden. Tijdens de race waren er ook twee tankwindows. Binnen dit window van een kwartier moest de kart worden voorzien van nieuwe brandstof. Het was dus de kunst om precies uit te kienen dat de rijderswissel gecombineerd werd met een tankbeurt om tijdverlies te voorkomen en zo achterop te raken. Na twee slopende uren viel uiteindelijk de lang verwachtte finishvlag . Het zwart-wit geblokt kwam voor sommige rijders van teams met minder aantal deelnemers als een bevrijding. Aan de gezichten te zien waren sommige tot het gaatje gegaan. Na de finish volgde uitreiking van de cheque aan de stichting Berghem tegen kanker. Het geldbedrag van 4500 euro werd met open armen ontvangen. Na een bedankwoord van de stichting volgde de prijsuitreiking en werd de succesvolle dag afgesloten met een dankwoord van de organisatie en een luid applaus van de nog aanwezigen. Na het inpakken van de laatste spullen keerde een ieder moe maar tevreden en voldaan huiswaarts en kon de jubilerende kartbaan in Berghem terugkijken op een geslaagde dag.