Niet iedereen is op de jaarvergadering aanwezig geweest maar zal in de notulen gelezen hebben dat, mede naar aanleiding van een aantal incidenten bij de landenwedstrijd op Strijen, er een aanscherping van het reglement is ten aanzien van overalls en helmen. Het veilig beoefenen van onze sport is een prioriteit van het bestuur; verantwoordelijk gedrag op het circuit en het dragen van goede persoonlijke bescherming zijn daarbij twee essentiële onderdelen. Op beide vlakken passen we daarom het beleid verder aan.
Het is voor iedereen belangrijk om zich te realiseren dat op voorstel van het bestuur en met instemming van de Algemene Ledenvergadering is besloten dat nadrukkelijk toe willen zien op naleving van het reglement. We hebben met elkaar afgesproken dat alle leden hierbij een rol te vervullen hebben; het gaat dus enerzijds om het nemen van eigen verantwoordelijkheid en anderzijds om de afspraak dat we elkaar op een correcte manier aanspreken als er twijfel is over het dragen van een goedgekeurd pak of helm of het gedrag op het circuit.
Voor een ieder die hierover graag goed geïnformeerd wil zijn is deze uitleg.
Overall
Vanaf 1-1-2015 wordt het verplicht om met een goedgekeurde kart overall te rijden. Voor 2014 is dit nog niet verplicht maar het wordt wel sterk aangeraden.
Wat is een goedgekeurde race-overall voor karting?
- Vanaf ±1985 zijn er goedgekeurde kart overalls, deze zijn herkenbaar aan een op de buitenzijde van de kraag gestikt label met CIK logo.
- Vanaf ±1997 zijn er nieuwe overalls met een betere bescherming die dan op het label de aanduiding Level2 krijgen. De al bestaande overalls worden dan met Level1 aangeduid. Bovendien kende de Italiaanse kartbond een eigen keurlabel met het logo FMK, deze zijn gelijkwaardig aan Level1.
In het label staat ook het jaar van fabricage en een jaar van het vervallen van de keur (5 jaar).
Voor gebruik bij Histokart evenementen worden alle bovengenoemde overalls toegelaten, ook met verlopen keur, mits de overall technisch in goede staat is. Voor Internationale evenementen is een geldige keur (5 jaar) Level2 vaak verplicht. Hieronder een afbeelding van toegestane keurmerken.
Helm
Vanaf 1-1-2014 wordt het verplicht om met een goedgekeurde helm te rijden, dus ongekeurde pothelmpjes en andere historische hoofddeksels zijn per direct niet meer toegestaan. Toegestaan zijn helmen met een door de FIA/CIK toegestane keur. Voor Internationale evenementen zijn deze helmen meestal verplicht. Voor Histokart evenementen zijn motorhelmen met een ECE 22-05 ook toegestaan.
FIA keur
- Snell-SA2010 / Snell-K2010
- Snell SA2005 / Snell K2005 (tot 31/12/2018)
- Snell SA2000 / Snell K98 (tot 31/12/2014)
- Snell-FIA CMS2007 / Snell-FIA CMR2007 (kinderhelm)
- SFI 31.1A / SFI 31.2A (tot 31/12/2018)
- FIA 8860-2004 / FIA 8860-2010
Snell SA staat voor Special Application en zijn specifiek gekeurd voor autosport. Snell K staat voor Karting, deze zijn gelijkwaardig aan de SA keur behalve het niet brandvrije binnenwerk. CMR en CMS helmen zijn ongeschikt omdat dit speciale junioren helmen zijn. SFI keur wordt in de USA toegepast en meestal niet in Europa. FIA 8860 zijn carbon Formule 1 helmen.
ECE 22-05 keur
- E keur herkenbaar aan een label aan de kinband of in het binnenwerk met de hoofdletter E gevolgd door een nummer. Dit nummer staat voor het land waar de keuring is uitgevoerd, bijv. E4 is Nederland, E2 Duitsland en E3 Italië.
Het wordt geadviseerd om voor een glasvezel of composiet (mix) helmschaal te kiezen net als de Snell SA/K helmen.
Het wordt niet aangeraden om goedkope vol-plastic brommerhelm te gebruiken. Omdat het moeilijk kiezen is, kan de helmlijst van de KNMV uitkomst bieden. De helmen die goedgekeurd zijn voor wegracen zijn van goede kwaliteit. Het gebruik van open (Jet) helmen blijft toegestaan mits zij voldoen aan het bovenstaande en er goede oogbescherming wordt gebruikt.
Een moderne Snell SA/K helm is tegenwoordig al voor €199,- te koop voor een Retro look helm moet je wel rekenen op meer dan €400,-. Moderne goede ECE helmen zijn er al vanaf €100,- en retro helmen vanaf €200.
Er zijn hele mooie retrohelmen te koop in “Biker shops” zonder keur of met een DOT keur. Het DOT (Departement Of Transport USA) stelt niets voor en is te vinden op onder andere de helmen van Biltwell die in de Bikerscene ook wel puddinghelmen worden genoemd. Hoe mooi en Retro deze helmen ook zijn ze zijn levensgevaarlijk.
Hieronder wat voorbeelden van goedgekeurde helmen en keurlabels.
Enkele voorbeelden van goedgekeurde helmen:
* prijs inclusief korting