Emsburen, de eerst ervaring.
Nadat ik bij een histokart-verzamelaar was geweest, waar er zo’n 10 tot 15 stonden begon het toch wel te kriebelen over de karts van weleer. Ik was daar zomaar tegenaan “gelopen” en vond deze karts van weleer wel heel geweldig, dat zoiets nu nog “leefde”. Een histokart, dat zoiets nog volop leefde, daar had ik geen idee van. Ik vond dat ik maar eens een keertje daarbij moest gaan kijken hoe het eraan toeging bij de Histokart. Iets wat ik destijds niet heb gedaan, want ik was direct de autosport in gerold. Maar door die verzamelaar werd ik wel enthousiast zodat ik maar eens ging kijken op Emsbüren afgelopen najaar (Aug.2013). Hoe ging men met elkaar om in deze club, was voor mij toch wel een “belangrijk” punt, maar al snel bleek dat het er gemoedelijk aan toe ging. Mooi om dat zo te zien.
Oké dacht ik, dan zou het ermaar eens van moeten komen, op zoek naar een kart, een histokart! Als snel zag ik dat er vele verschillen waren, wat wist ik daar nou van, maar al gaande werd mij duidelijk dat het eentje van eind jaren 70 zou moeten worden.Na wat zoeken en speuren, kwam er eentje voorbij op marktplaats, merk onbekend. Na enig speurwerk kwam ik via de Engelse kartclub erachter dat het om een Stratos ging. Na wat onderhandeling, deze Stratos meegenomen. Geheel naar tevredenheid. Want deze Stratos bleek zo’n 30 jaar van deze eigenaar geweest te zijn, dus alle delen van destijds waren nog aanwezig. Zo ook een homolegatie-plaatje met daarop een CIK nr.
Nu kon het beginnen, de winter door, deze kart opgeknapt, motor losgenomen en voorzien van nieuwe krukaslagers en keerringen, want deze kart stond minimaal al zo’n jaartje of 10 stil. Maar dan komt Emsburen wederom dichterbij, dat zou de “vuurdoop” moeten worden. Dat lukte, en de Stratos was af, op naar die mooie baan gelegen in het Duitse bos.
Al flink wat opkomst van de Histokarters, tevens ook wat Duitsers met dergelijke materiaal. Nou, dus na een kwartiertje daar gereden te hebben, eens af tasten hoe de Stratos rijdt en zich houdt.
Na een korte controle van het geheel, voelde de kart goed aan, wel was het nogal glibberig op de baan. Iets wat de pret niet mocht drukken, ik hoorde namelijk al meerdere rijders hierover.
Een histokart , met een 100cc Parilla. Nooit geweten dat zoiets zo’n enorme ervaring voor mij kon zijn. Ik had dat zelf nooit verwacht dat zoiets zo geweldig kon zijn, super.
Echter na de 2e sessie op het rechte stuk, na een lange doordraaier blokkeerden de wielen op flinke toeren. De borgveer van de zuigerpen bleek niet geheel mee te werken en speelde de boosdoener.
Einde van de eerste ervaring dacht ik. Het was zo rond 12uur gebeurt met de pret. Maar zoals ik eigenlijk niet verwachte, kwamen er diverse mensen informeren hoe mij de eerste keer beviel.
Na de uitleg van het karten en het borgveer voorval, bleef ik nog op Emsburen. Er werd hier en daar nog wat gesleutelt, maar de sfeer zat er goed in. De zon scheen volop en ik kon menige karter aan de start helpen. Een duwtje is al gauw gedaan. Er zijn dan toch volop histokarters en vind ik het mooi hoe sommige rijders met elkaar liggen te “strijden”. Al met al een prachtige dag, en voor mij een geweldige eerste ervaring met de Histokart ondanks de stuk gelopen Parilla.
Groeten,
Bert
Bijgesloten een foto van de gerenoveerde Stratos.