Normaal hou ik mij niet bezig met het maken van een verslag van de evenementen. Echter met dit evenement heb ik me niet te veel bemoeid, dus waag ik mij aan een kritisch verslag.
Het begin, de Historische Grand Prix te Zandvoort is dit jaar voor de derde keer verreden, van de vorige twee maal hebben we daar weinig van mee gekregen.
Echte aan het begin van het jaar werd ik benaderd door dhr. Eric Wijers, lees de baas van het circuit, met de vraag of dit wat voor ons zou zijn.
Heb niet nagedacht en meteen JA gezegd.
Het idee van dat we een stand zouden krijgen op een mooie plek op het circuit en we eventueel een kwartier per dag gebruik mochten maken van het circuit.
Nu is het baantje wel erg groot voor de 100 cc karts en er is halverwege geen benzine station. Ander idee was om voor de hoofdtribune te rijden, maar dat is redelijk gevaarlijk (stel dat er een kart op de verkeerde weghelft komt) en om binnen die 15 minuten baantje uit te zetten en af te breken zou het niet gaan worden. Andere plek op het circuit om een baantje te realiseren was er volgens Eric niet, dus zou het een Static Display worden, dus gewoon een stand met karts.
In de zomer zijn Rolf, Gé en Joost naar het circuit geweest om met Eric Wijers te overleggen, nou dat is goed gelukt. We hebben vlak bij de Hoofd ingang een mooie plek gekregen, met een mooie stevige tent van 5×5 meter van de organisator van de HGP. Zelf hebben we twee minder stevige tenten van 10×5 meter gehuurd en tezamen met de andere tent er een leuke overdekte U ruimte van gemaakt. Flink aantal stroballen kregen we ook aan geboden.
Na de oproep van de Kartbeurs te Lelystad kregen we al aanbiedingen voor karts en hulp voor stand binnen, en oproepje later kwam dit allemaal goed.
Donderdag 28 Augustus ging de opbouwploeg van start met het opbouwen van de stand, we hebben her resultaat kunnen zien. Stuk of 20 exemplaren in prima gerestaureerde staat, mooi verdeeld over de jaren 1960 tot 1980. Deze stonden allemaal mooi uitgestald op het asfalt in de tenten met mooie rij strobalen ervoor, net een stratenrace van vroeger. Divers uitvergrote zwart wit foto’s erbij, Gé had zijn paspop met mooie blauwe overal en brandblusser erbij, met al dat stro, altijd handig, niet gebruikt. Op de site komen er vast wel foto’s van onze stand, we hebben er vele goede reacties over gehad.
Na een winderige donderdagavond, waar Joost en Bart onze huur tenten hebben gered door grote betonblokken aan de scheerlijnen te bevestigen, kon het feest beginnen. Vrijdag hebben we naar verluid veel mensen aan de stand gehad, allemaal met een brede glimlach, dat zoiets nog bestaat. Divers oud rijders gesproken, of ze ooit weer gaan rijden? Wel diverse nieuwe leden hebben we daar kunnen werven. Zelf een aanbieding gehad om volgend jaar in het zuiden van het land een Oldtimer festival “op te leuken” gaan we vast doen.
Zaterdag was het nog drukker, zelfde verhaal. Prachtig, dat het nog bestaat, mijn neef had ook zo’n ding, gaan we ook eens doen en al dat soort dingen.
De stand bemanning heeft de hele dag mensen te woord gestaan, tijd om een broodje te eten, perfect verzorgd door Annelies Snellen, was er soms bijna niet.
Zaterdagavond hebben Henk Deken en ik nog mee mogen rijden in de Parade door het dorp Zandvoort met de Grote Wielen Skelters. Echter kan mijn Villiers blijkbaar niet tegen zeelucht, net als verleden jaar Ulrum duwen, duwen, nu in Zandvoort weer duwen. Met de Scooter van Mike en de power van Bart is het na vele bougies en remmenreiniger toch gelukt, heren dank hiervoor. (zondag terug in Drenthe, als normaal, na 10 meter lopen, grr) Villies nog net achteraan de stoet aansluiten, Henk stond bijna op pole position, was al lang weg.
Henk heeft een verslag gemaakt van zijn belevenissen met de ATAF, en wat hij schrijft klopt als en bus, het publiek kon het zeer waarderen dat wij met de skelter/karts mee deden.
Zondag was een Gé een beetje aparte dag, nog meer mensen dan voorgaande twee dagen, alleen een ander publiek. Volgens Gé kwamen er op vrijdag en zaterdag de kenners naar het circuit, en op zondag de dagjes mensen. De laatste dag had de stand bemanning niet al te druk gehad, zodat ze zelf ook mooi de gelegenheid hadden om al het andere moois op het circuit en rennerskwartier te bekijken. En er was zeer veel, lees alleen maar, mooi spul te zien.
Zelf ben in nogal gecharmeerd van de Formule 3 auto’s, zeg maar een grote kart in de vorm van een jaren 50/60 sigaar met daarin een 500cc motorfietsblok als JAP, BMW of Norton. De meeste van deze apparaten bereden en besleuteld door oudere Engelsen, en die waren bijna allemaal de hele dag aan het sleutelen, waar ken ik dat van?
Zondag avond na afloop de boel weer afgebroken en het terrein weer keurig achter gelaten. Men kan terug kijken op zeer geslaagde (zeker voor Histokart) Historische Grand Prix te Zandvoort, en hopen dat we volgend jaar weer terug mogen komen. We hebben al mooie plannen om het nog mooier te maken, hoe? hou ik nog even voor me.
Wil bij deze dank zegen aan een ieder die heeft, op welke wijze dan ook, heeft mee gewerkt aan het slagen van dit evenement, Hartstikke bedankt.
Je ziet. kritische verslag is niet geworden, maar dat kan met zo’n club ook bijna niet.
vr.gr. Chris.
ps Komt allen zondag 14 September naar Lelystad, heb al meer dan 20 deelnemers, kunnen we nog mooi napraten over het afgelopen weekeinde.