17 Januari 2015
In 2015 werd de Jaarvergadering gehouden in Tienhoven en wel in het ‘praathuis’ van Joost van den Hul. In totaal zijn er 22 leden aanwezig. Afmeldingen werden ontvangen van: Geert Snellen, Marc Remorie, Egbert Kolvoort, Jarno van Haren en Ronald Schouten. Laatstgenoemde heeft naar aanleiding van de gepubliceerde agendapunten een e-mail aan het bestuur gezonden waarin hij zijn ideeën en mening over een aantal zaken heeft verwoord.
Verder heeft John van Vucht kort voor aanvang van de Jaarvergadering telefonisch contact opgenomen om te laten weten dat hij nog herstellende is en dat hij het erg jammer vindt dat hij vandaag niet bij de vergadering aanwezig kan zijn. Veel van ons hebben de laatste maanden meegeleefd met John; dankzij de regelmatige updates van Bep waren we goed op de hoogte. Namens iedereen wensen we John vanaf de vergadering een voorspoedig verder herstel.
1 Opening
Om 13.00 uur opent de voorzitter de Jaarvergadering 2015.
Rolf Remorie bedankt de familie van den Hul voor hun gastvrijheid. Rolf merkt op dat Lex Cox – zoals ook vorig jaar – de notulen zal verzorgen
Rolf legt uit dat het Bestuur binnenkort een nieuwe taakverdeling kent. Hij verwijst naar de email van 15 januari 2015 toegestuurd aan de leden. Omdat er op de eerdere oproep voor de functie van penningmeester geen definitieve kandidaten naar voren zijn gekomen, heeft het Bestuur een andere oplossing voorgesteld. Het komt er op neer dat het penningmeesterschap in 2015 tijdelijk door Rolf wordt waargenomen. Gé Gordijn blijft aan als bestuurslid; hij zal zich vooral inspannen om de bijzondere evenementen zoals Zandvoort en Lelystad tot een succes te maken en werkt met de andere leden van de Technische Commissie aan diverse zaken die we graag op willen gaan pakken.
Rolf staat stil bij een aantal wetenswaardigheden van het afgelopen seizoen:
• De vereniging is gegroeid van 85 naar 93 leden;
• De vereniging is een bloeiende. In totaal zijn er zo’n 300 deelnames geweest aan demo evenementen en shows (statische evenementen)
• Het Bestuur heeft de indruk dat de relatie met de leden en ook de relatie tussen de leden onderling goed is. Er is ruimte voor dialoog, nieuwe ideeën, suggesties voor verbeteringen, men helpt elkaar, etc.
• De doelstelling van Histokart, te weten behoud van historische karts en dat te tonen aan derden, wordt eer aangedaan;
• Deelname aan statische evenementen (Zandvoort en Lelystad) blijkt een succes te zijn. Henk Deken benadrukte dat er vele positieve reacties zijn geweest. Hoe dan ook voor beide evenementen geldt dat Histokart daar graag terugkomt; het klapstuk van de Historic Grand Prix op Zandvoort was de drukbezochte parade op zaterdagavond: bij de komende editie mag iedereen met een skelter die hiervoor geschikt is (dat wil zeggen: beschikt over een koppeling en hier en daar een drempeltje kan nemen…) hierbij aansluiten en een rondje -reken op anderhalf uur- door het centrum rijden!
• Met betrekking tot de website blijkt dat de meeste aandacht uit gaat naar verslagen van evenementen en het forum. Steven Stemerding merkte op dat er te weinig foto’s die geschikt zijn voor plaatsing op de website worden opgestuurd; een punt van aandacht voor alle leden;
• Histokart is naar aanleiding van de afspraak die is gemaakt op de vorige jaarvergadering ook actief op Facebook. Histokart NL kent inmiddels 154 volgers en groeit wekelijks;
• Histokart is terughoudend met het publiceren van (e-mail) adressen en telefoonnummers. Om gemakkelijk onderling contact te zoeken wordt geadviseerd gebruik te maken van de PM/PB functie van het forum deel van de website; daarmee kunnen makkelijk en snel privé berichten worden gestuurd;
• Aandacht wordt besteed aan de relatie met zusterclubs in het buitenland zoals de Klassik Kart Club Deutschland (Gernot Stocker en Bessel Minderhoud) en de British Historic Kart Club (Tony en Peter Brinkworth) al dan niet samen met Retro Racer (Darryl Mander). De Engelsen hebben Histokart op een aantal interessante evenementen gewezen zoals het historisch race festival te Donington in mei, het Retro Racers evenement in Wales (‘Glan-y-Gors’) in juni en het Classic Motorsport Festival te Daytona in november. De organisatie voor Daytona ligt bij de Engelsen. [nagekomen bericht: Daytona gaat NIET door. Wegens prioriteit voor een Classic 24 uurs autorace is er geen ruimte voor het aangekondigde historische kart evenement; BHKC 25/1/’15]
• Op 15 november wordt er op kartcircuit Vaals een evenement georganiseerd door een enthousiaste groep Limburgse (oud-)karters (o.a. Marcel Hundscheid) die goede herinneringen koesterden aan het ‘50 jaar Hoensbroek evenement’ inmiddels al weer een aantal jaar geleden; de organisatie heeft contact met ons opgenomen en we hebben toegezegd hier binnen de vereniging passende aandacht aan te geven zodat er t.z.t. een flink aantal Histokart leden aan de start zullen verschijnen;
• Histokart bestaat dit jaar 20 jaar. Histokart kan deze mijlpaal op verschillende manieren vieren; als onderdeel van een van onze normale demo-evenementen, of een groter speciaal te organiseren evenement. In de komende maanden moeten we hierover samen een besluit nemen. Het is duidelijk is dat er van de leden een inspanning nodig is om er een succes van te maken. Rolf riep de leden op om met suggesties te komen.
2 Verslag van de Secretaris
Chris Bekkenkamp doet verslag van de verschillende evenementen en mogelijkheden in 2014. We hadden een mooi seizoen met goede spreiding over de diverse circuits:
• 18-19 februari. Bezoek aan de kartbeurs te Offenbach met o.a. een mooie stand van de KKCD was de moeite waard volgens bezoekers de gebroeders Remorie;
• 15 februari. De voorgenomen slotrace met modelrace-auto’s op de speciale baan in Hendrik Ido Ambacht is niet doorgegaan wegens beperkte belangstelling; 5 deelnemers is helaas te weinig. Desondanks blijven we welkom;
• 8-9 maart. Kartbeurs Lelystad was even wennen; het was het eerste grote statische evenement van Histokart. Al met al een succes en de moeite waard. De door Histokart ingenomen hoek wordt wellicht een vaste plek voor de toekomst;
• 22 maart. Voor het eerste evenement te Ulrum, een wedstrijd met huurkarts voor het goede doel ALS in combinatie met vrij rijden op eigen karts waren in totaal 15 deelnemers; dankzij de deelnemers en de steun van de baanbeheerder kon er een mooi bedrag worden overgemaakt;
• 5 april. De sleuteldag met onderdelenmarkt bij Joost kende een goede opkomst, al was de (ruil-)handel nog relatief beperkt; we zetten dit initiatief voort;
• Het evenement te Kerpen moest door de Duitsers worden afgeblazen wegens onverwachte problemen met de vergunning.
• 26 april. 15 man waren aanwezig in Emmen. Vermeldenswaard was het goede weer, in ieder geval geen regen;
• 17 mei. 7 Duitsers en 13 Nederlanders togen naar Emsbüren. Te zien en te horen was een prachtige 2 cilinder 125cc eigenbouw á la König.
• 8 juni. 50 jaar Strijen leverde deelname op van een 30-tal Nederlanders en 5 Duitsers. Voldoende om te rijden in twee groepen. De snelle mannen en de minder snelle coureurs. En zoals eigenlijk altijd: mooi weer en super gereden!
• 21 juni. Slechts 6 man kwamen er opdagen in Stadskanaal. Zorgwekkend want dit is gewoon onvoldoende om het voor iedereen aantrekkelijk te houden. De aanwezigen kunnen geen reden bedenken, mogelijk was het gewoon een ongelukkige datum. Gé Gordijn opperde om Stadskanaal te koppelen aan Emmen in de vorm van een 2 daags kampeer weekeinde. Vooralsnog bleek er weinig animo voor het plan te zijn.
• Vieren van 50 jaar Ulrum ging helaas niet door.
• 5-6 juli. 8 Histokarters meldden zich voor Dahlem. Waarschijnlijk zal er in het nieuwe seizoen niet meer gereden worden. De Duitsers zoeken een alternatief.
• 16 augustus. Ruinerwold, vertegenwoordiging op de oldtimershow door Histokart, te weten Chris Bekkenkamp, Ton Blankespoor en Will Titulaer;
• 29-31 augustus. Zandvoort Historische GP met stand van Histokart op het circuit. Aan de parade deden Chris Bekkenkamp en Henk Deken mee. Vanwege succes is deelname in 2015 zo goed als zeker;
• 14 september. Voor de eerste maal gereden op het vernieuwde circuit dat goed beviel. 24 deelnemers en als één groep gereden. Afgesloten met een gezellige BBQ waar slechts 8 leden aan meededen;
• 20 september. Geluidstest te Berghem waaraan 5 leden medewerking verleenden. Het bleek dat de oude 100cc karts niet meer lawaai produceren dan de moderne karts. De Tony met de 125 cc Yamaha zat tegen de grens;
• 4 oktober. Strijen in plaats van Berghem. Prachtig weer waar 20 rijders plezier aan beleefden;
• 26 oktober. 19 Hollanders en 3 Duitsers togen naar de Landsard bij Eindhoven. Wederom prachtig weer; heerlijk gereden bij 20 graden!
Discussie tijdens de vergadering:
Zandvoort – Historic Grand Prix
Zandvoort wil graag met Histokart verder volgens Gé; karten is voor velen het begin van de autosport carrière, dus historisch karten past uitstekend bij historische autosport! Gé is in gesprek met de organisatie over belangrijke punten als een betere plaats voor de stand en gebruikmaking van tenten van de organisatie. Rijden op Zandvoort is niet aan de orde vanwege de kosten en vanwege gebrek aan ruimte. Voor de parade zijn er wel meer mogelijkheden om deel te nemen.
Spa
Bessel Minderhoud van de KKCD is in contact geweest met het circuit, De kosten bleken veel te hoog. Uit andere bron is echter vernomen dat het rijden op zondag tegen 30,- euro tot de mogelijkheden zou behoren. De zaterdag valt af omdat die dag het gehele jaar is gereserveerd voor pocket bikes. Wellicht kan er een weekeinde georganiseerd worden in combinatie met een andere baan in de buurt van Spa.
Denemarken
Overleg tussen Chris en Jens J. Schmidt van de Deense Historic Kartclub heeft geen concrete opening voor de organisatie van een tweedaags kart evenement opgeleverd. En om voor één dag naar het hoge noorden af te reizen lijkt wat veel van het goede. Kortom, we houden het warm, maar vooralsnog geen weekeinde met de Denen.
Transponders
Steven vroeg zich af of we niet vaker met transponders aan de gang zouden willen gaan.
We kunnen dit mogelijk op Strijen nog wel weer eens doen in het kader van een gelijkmatigheids proef, maar we moeten ook bedenken dat het niet de bedoeling is om competitief te racen tijdens onze evenementen. Ook zijn er mogelijk kosten aan verbonden die niet iedereen bereid is te betalen.
Jubileum 20 jaar Histokart
Een aantal voorstellen met bijbehorende reacties kwamen ter tafel:
• Een tweedaagse? Reactie: moeilijk te organiseren vanwege het financiële risico omdat Histokart voor de inkomsten afhankelijk is van het aantal deelnemers op de dag zelf, terwijl de te maken kosten een vast gegeven zijn;
• Wim Jepsen: wacht tot het 25 jarig jubileum. We kunnen polsen of Soesterberg een optie kan zijn; er zijn tenslotte links naar het verleden (Amerikanen);
• Joost van den Hul: de heer van Eck heeft voorgesteld om een evenement op het vliegveld Twente te organiseren. Een zaak van iets langere termijn;
• Het 20 jarig jubileum wordt een Nederlands evenement; het 25 jarig jubileum wellicht een internationale happening
3 Verslag van de Penningmeester
Voordat Gé Gordijn verslag doet, vraagt Rolf aandacht voor een tweetal punten:
a) Aangezien de controle door de kascommissie nog niet heeft plaatgevonden en de leden van de kascommissie vandaag ook niet aanwezig zijn, is het voorstel om Gé onder voorbehoud verslag uit te laten brengen. Op voorwaarde dat de kascommissie – binnen een redelijke termijn – alsnog haar goedkeuring over het financiële verslag van het jaar 2014 uitspreekt zal dit door de leden worden geaccepteerd. De vergadering was het daar mee eens.
b) Jasper Martens blijft in de kascommissie; Inge Bijlsma is aan de beurt voor de roulatie zoals in de Statuten is beschreven. Inge wordt bedankt voor haar inspanningen en wordt na een oproep voor een nieuwe vrijwilliger opgevolgd door Edgar Steinebach.
Gé Gordijn doet verslag met als belangrijkste punten:
• We beleefden een gezond jaar met de kanttekening dat er iets meer uitgaven dan opbrengsten waren;
• Deelname aan de Historic GP Zandvoort vergde de hoogste investering; streven is om in 2015 het te investeren bedrag terug te brengen;
• Het saldo van de kosten en baten ter zake van de rijdersverzekering bedraagt ongeveer 700,- euro, een alleszins acceptabel bedrag, dat in lijn is met de uitgangspunten zoals die enkele jaren geleden bij de invoering zijn vastgelegd;
• Gé stelt voor de contributie en de bijdrage verzekering voor het seizoen 2015 te handhaven. Dat wil zeggen €30,- contributie (€17,50 voor inwonende leden) plus €25,- verzekeringspremie.
• Betaling van contributie en de verzekeringspremie zal worden gecombineerd en dient bij nadrukkkelijke voorkeur zo snel mogelijk per overschrijving te worden voldaan. Nader bericht met de IBAN bankgegevens volgt. Niet-rijders betalen geen verzekeringspremie;
• De rijdersverzekering loopt voor het derde jaar opnieuw via Speed Secure (assurantie kantoor van Teijlingen);
• Er is een zakelijke (verenigings) rekening geopend hetgeen meer garanties en flexibiliteit biedt, al zijn er ook bepaalde (aanvaardbare) kosten aan verbonden;
• Conclusie van de penningmeester: de vereniging kent een gezonde financiële situatie. Er is ten alle tijde een bedrag van omstreeks €3.000,- in kas, hetgeen voldoet aan een eerder genoemd gewenst bedrag om het Bestuur voldoende armslag en zekerheden te geven op momenten dat er namens de vereniging verplichtingen worden aangegaan;
Rolf benadrukte dat er door bestuursleden geen ‘privé’ onkosten aan de vereniging Histokart in rekening worden gebracht. Vergaderingen van het Bestuur (4 á 5 keer per jaar) brengen geen (on)kosten met zich mee. De gedane uitgaven zijn gerelateerd aan zaken die de leden ten goede komen; met name gaat het om kosten in het kader van de evenementen en de website. Dit voor zover er daaromtrent twijfel mocht bestaan.
4 Verslag van de Kascommissie
Zie hierboven onder punt 3 ‘Verslag van de Penningmeester’
5 Benoeming Nieuwe Kascommissie
Zie hierboven onder punt 3 ‘Verslag van de Penningmeester’
6 Technische Commissie
Gé Gordijn stelt voor de Rijderspas te verstrekken na goedkeuring – door een lid van de Technische Commissie (TC) – van de kart, het lid betreffende. Volgens de TC mag de controle op de karts – conform de eisen van het Reglement – allemaal wel wat strenger. Althans strenger dan in het verleden.
Rolf ziet toch ook een verantwoordelijkheid van de leden zelf, hetgeen onder meer inhoudt dat de leden -indien dat nodig is- elkaar dienen aan te spreken en dan wel elkaar te helpen bij de zoektocht naar originele onderdelen. Bij veel leden is kennis aanwezig en die moeten we goed gebruiken en aan elkaar overdragen.
Histokarters dienen er naar te streven dat hun kart zo authentiek mogelijk is, aandacht te besteden aan het beperken van inlaat- en uitlaat geluid en -boven alles- ervoor te zorgen dat de kart zo veilig mogelijk aan een demo evenement mee doet.
Een ieder dient te beseffen dat het goed naleven van de regels de kans vergroot om nog jaren van de verschillende circuits te kunnen genieten.
7 Histokart Reglement
Door Chris Bekkenkamp wordt het herziene Reglement aan de aanwezige leden uitgereikt. Gé Gordijn gaf een korte toelichting op de wijzigingen. De herziening gaf geen reden tot commentaar.
Aantal opmerkingen van Gé:
• Gé benadrukte dat rijders zich moeten realiseren dat er geen wedstrijden worden gereden en dat het om die reden geen probleem moet zijn om met betrekking tot snelheid en inhaal gedrag beheersing te tonen op de baan;
• Vergeet nooit een (milieu)zeil mee te nemen voor onder de kart tijdens het sleutelen;
• De kart kan op de bok worden gestart voor een korte check, maar niet worden warm gedraaid.
Rolf benadrukte nogmaals het belang om het Reglement te eerbiedigen en ook om collega karters van de juistheid van het Reglement te overtuigen.
8 Nieuwe Taakverdeling in het Bestuur
Rolf Remorie licht toe dat Gé Gordijn enige tijd geleden te kennen had gegeven het wat rustiger aan te willen doen. Het benoemen van een nieuwe penningmeester werd dan ook een urgente kwestie. Een nieuwe penningmeester werd echter niet op tijd gevonden; reden voor het bestuur om de taak van de penningmeester tijdelijk over te dragen aan de voorzitter met handhaving van het aantal bestuursleden. Gé blijft zich wel inspannen om evenementen als Zandvoort en Lelystad te doen slagen.
De vergadering liet weten tegen de nieuwe taakverdeling geen bezwaar te hebben.
Rolf benadrukte dat de oplossing een tijdelijk karakter heeft. Hij zou het op prijs te stellen indien een lid zich zou melden om in het Bestuur gekozen te worden en de functie van penningmeester op zich te nemen vanaf het seizoen 2016.
Willem Koppendraaier merkte op dat zijn dochter wellicht het penningmeesterschap op zich zou kunnen nemen. Het Bestuur gaf aan dat het penningmeesterschap volgens de statuten vervuld dient te worden vanuit het Bestuur. Bovendien worden er nog vaak financiële transacties en administratieve handelingen verricht tijdens de evenementen. Willem werd voor zijn suggestie bedankt.
9 Rondvraag
Edgar Steinebach: heeft Histokart bezwaar tegen sponsoring?
Gé Gordijn: niet principieel, dit dient in voorkomende gevallen per situtatie te worden bekeken.
Wim Jepsen: zijn er brandstof restricties?
Gé Gordijn: neen. De Technische Commissie zal over brandstof en olie een verhaal publiceren.
Oscar Witvliet: Hoe zit het met de bouwjaar grens?
Na een ruime discussie tussen de leden en het Bestuur en tussen de leden onderling (het blijft een gevoelig punt) bevestigde Rolf dat er inderdaad een aantal karts en motoren zijn die niet aan het Reglement voldoen. Strenge handhaving van de leeftijdsregel geeft telkenmale vervelende discussies zonder bevredigende oplossing.
Rolf stelde voor in 2015 te onderzoeken of een andere leeftijdsgrens – 1984 bijvoorbeeld, zoals ook wel door zusterclubs gehanteerd – een oplossing kan bieden.
Oscar Witvliet: wat is de status van de rijderspas?
Gé Gordijn: komen we op terug met een nieuwe opzet; zal uitgebreider worden dan tot nu toe.
Dennis van der Wulp: er is in het Reglement geen maximale spoorbreedte aangeven?
Ge Gordijn: kunnen we naar kijken, maar is in principe afgedekt door de verwijzing naar originele staat en ontwerp van de kart.
Chris Bekkenkamp: oproep om meer merkenspecialisten binnen de vereniging te krijgen.
10 Sluiting
Nadat een aantal mensen door Rolf Remorie voor hun inzet werden bedankt, met name de familie van den Hul voor de geboden gastvrijheid, sloot hij de vergadering rond 16.30 uur.