Beste Histokartleden 13-1-16
Henk Deken die we allemaal kennen van zijn 1961 Ataf-Adler skelter is een groot bepleiter van de veiligheid binnen onze vereniging.
Hij laat ons terecht vaak weten dat we ons voorzichtig moeten gedragen op de baan en wijst ons regelmatig op de gevaren die op de loer liggen.
Nu heeft Henk zijn bevindingen op papier gezet, zie de bijlage (hieronder ingevoegd). Lijkt mij verstandig om deze bijlage goed te lezen en vooral deze tekst op een twee-tal A4-tjes uit te printen.
En met een potlood of pen de getekende figuren na te tekenen (of inkleuren), dan zal je snel inzien wat Henk precies bedoelt en dat het wel degelijk best gevaarlijk is als het “mis gaat”.
Niet te snel denken, het zal wel, wat een theoretisch gedoe, want het is wel zo als Henk het heeft genoteerd en laten we er op letten dat we onze sport/hobby veilig kunnen blijven uitvoeren.
We hebben wel een verzekering, maar die willen we eigenlijk nooit gaan gebruiken.
Henk bedankt voor je inspanningen.
vriendelijke groet, Chris
Het gevaar van inhalen van skelters/karts met niet afgeschermde banden.
Misschien dat de leden die samen met mij hebben gereden zich afvragen waarom ik altijd zo fel ben op het ingehaald worden in de bochten.
De reden daarvoor zal ik hier proberen uit te leggen.
Deze bezorgdheid is begonnen in augustus 1961 op het circuit van Zandvoort.
Mijn oudste broer, ook op een Ataf-Adler, werd, bij een snelheid van ca. 80 km/h, gesneden door een mededinger. De skelter van mijn broer raakte de achterband van de “snijdende” skelter en mijn broer vloog, door deze aanraking, zo’n 20 m door de lucht.
Hoe kan dat?
De beide skelters reden praktisch even hard.
Om die vlucht van mijn broer te verklaren moet je naar de banden kijken.
Zie figuren 1 en 2.
Fig. 1
Dit stelt een kartwiel voor
Alle snelheden zijn t.o.v. het wegdek.
Ga uit van een snelheid van 50 km/h.
Punt A heeft een snelheid van 50 km/h = V1.
De snelheid van de kart.
Punt B raakt het wegdek.
Dit punt staat stil t.o.v. de weg, = V2 = 0 km/h. (Anders heb je slip.)
Punt C heeft in voorwaartse richting ook de snelheid van de kart.=V1
Als punt B stil staat t.o.v. de weg en punten A en C gaan 50 km/h t.o.v. de weg, dan heeft punt D een snelheid van 100 km/h. t.o.v. de weg = V3
Kijk in fig. 2 naar de lengte van de pijlen bij A1 en D1.
Bij B1 staat geen pijl, want de snelheid is 0 km/h.
De lengte van de pijl bij A1 geeft de snelheid van de kart weer.
De pijl bij D1 is twee keer zo lang als de pijl bij A1.
Dus de snelheid is daar twee keer zo groot vergeleken met punt A1.
Als je 50 km/h rijdt, dan is ook de omtreksnelheid van de band.
50 km/h = 50.000 m/h.
Een uur heeft 3600 sec.
Dan is de omtreksnelheid uitgedrukt in m/sec ca. 13,9 m/sec.
Punt C1 beweegt zich in verticale richting omhoog met de omtreksnelheid van de band 13,9 m/sec. (50 km/h)
Dat plekje band bij C1 gaat van een snelheid van 50 km/h t.o.v. de weg over in een snelheid van 100 km/h t.o.v. de weg.
De verticale snelheid van punt C1 van 50 km/h gaat over in een verticale snelheid van 0 km/h.
En de horizontale snelheid van 50 km/h gaat over in een horizontale snelheid van 100 km/h.
Bij mijn skelter, met banden met een diameter van 41 cm duurt dat 0,023 sec.
Bij kartbanden met een omtrek van ca. 30 cm duurt dat 0,017 sec.
(Voor de berekening zie onder.)
Dat betekent, dat als een achteropkomende kart een onbeschermde band raakt, en deze wordt door de band meegenomen, de kart wordt weggeschoten.
Want in 0,23 sec, respectievelijk 0,017 sec, wordt de voorwaartse snelheid van de oplopende kart, versneld van 50 km/h naar 100 km/h. (Theoretisch zonder slip tussen band en kart.)
Gelijk een katapult.
En dat verklaart de vlucht van ca. 20 m van mijn broer waar dit verhaal mee begon.
Vandaar Histokarters, blijf, voor mijn en jullie eigen veiligheid, vlak voor en in bochten bij mij uit de buurt.
Temeer, daar ik, met mijn schakelende “vrachtauto” soms andere lijnen moet rijden dan jullie.
Ik beloof, elke keer als ik ga rijden, mijn vrouw dat ik weer gezond en heel naar huis kom, en daar heb ik jullie passieve hulp bij nodig.
Vriendelijke groet, Henk Deken
Berekening
Ataf Kart algemeen
Snelheid skelter 50 km/h = 13,8 m/sec
Diameter band 0,41 m 0,30 m
Omtrek band 0,41 m x 3,14 = 1,28 m 0,30 m x 3,14 = 0,94 m
Afstand, van punt C naar punt D = ¼ van omtrek =
1,28 m/4 =0,32 m 0,94 m/4 = 0,24 m
Tijdsduur van punt C naar punt D =
0,32 m/13,8 m/sec = 0,023 sec. 0,24 m/13,8 m/sec = 0,017 sec