Om 13.00 uur opent de Voorzitter de vergadering en heet alle aanwezigen hartelijk welkom.
Ondanks het samenvallen met de krokusvakantie in een deel van het land hebben zo’n 20 leden de reis naar Amersfoort gemaakt. Ook maken twee nieuwe leden vandaag kennis, Ad van Haandel, in de 70-er jaren wedstrijd rijder in de “zware klasse” en wat later in de middag Geert van den Berg die onlangs een Swiss Hutless Compet in bezit heeft gekregen en daar nu mee wil gaan rijden.
Toelichting op de agenda en ingekomen stukken
De voorzitter is blij met de opkomst en wijst de leden erop dat de ALV het moment bij uitstek is om met elkaar het gesprek aan te gaan over zaken die de leden belangrijk vinden. Hij nodigt iedereen dan ook uit om op een open en positieve manier met elkaar van gedachten te wisselen over de zaken die op de agenda staan.
Er zijn enkele stukken ingebracht; door Paul Joppen en Lex Cox (beiden konden vandaag helaas wegens omstandigheden niet aanwezig zijn) een notitie die kan bijdragen tot de veiligheid op de baan; door Henk Deken een wat technischer verhaal met betrekking tot veiligheid dat hij later zal toelichten; en tot slot een pleidooi van Ronald Schouten dat voortborduurt op eerdere discussies die met name met geluidsproductie te maken hebben.
Verslag 2015 van de Secretaris
Chris neemt ons nog even mee terug naar alle evenementen die we in 2015 hebben georganiseerd en ook 2 evenementen die door anderen zijn georganiseerd, maar we als Histokart een bijdrage aan hebben geleverd: de Historic Grand Prix en de 2016 editie van de Kartbeurs in Lelystad die in de eerste week van januari plaatsvond.
10/11 jan Kartbeurs Lelystad, 13 karts, genoeg stand bemanning, vreselijk weer
17 jan ALV te Tienhoven opkomst 25 Baco cursus van Gé
21 maart Sleuteldag Tienhoven met speciaal project de opbouw van Gé zijn Landia +/- 25 man
11 april Stadskanaal droog weer, 24 deelnemers
3 mei Spa in samenwerking KKCD, 10 NL en 4 D; ’s middags wel nat
15-17 mei Coppa di Campioni, heel wat Histokarters hebben de 4e editie bijgewoond; bijzonder leuk evenement met veel Italianen, Fransen en Duitsers die bijzondere kartjes tonen
24 mei Strijen mooi weer, prima BBQ voor 10 ipv 15 euro, 30 rijders in twee groepen 5x gereden 12 min, feestje!
14 juni Emmen alweer droog weer, 20 rijders, voor ons aangepast circuit, .
19/20 Juni Grindstad Lustrum in Denemarken; vertegenwoordiging Histo Lex en Pieter; door lage opkomst niet zo’n succes
19/20 juni Oppenrod, Klassik Kart Pokal KKCD, het alternatief voor Dahlem, vrijdag en zaterdag, Jasper Chris S. en Rolf namens Histokart aanwezig, perfecte baan, 2 groepen, mooie ruime paddock.
4 nee 12 juli Berghem was plots vol Crono´s, dus naar Landsard, week uitgesteld door hittegolf, Mooi weer, 13 deelnemers.
15 aug Rolderwolde Oldtimer dag, met Wil, Ton en Chris, leuke dag, weer droog
23 aug Lelystad, mooi weer, veel gereden 14 man
28/30 aug Zandvoort HPG, voldoende karts 20, hard gewerkt door het opbouw team, voldoende stand bemanning, goed verzorging en bewaking door Mike en Inge, helaas slechts één skelter mee in de parade door Zandvoort: Henk!
12 sept Lelystad RTL/GP prima schema, 5x gereden 10 min, na afloop meegedaan aan wereldrecord kartslinger, mooi weer, mooie plek, lleen voor aanduwen goed oppassen, 24 rijders, BBQ helaas niet goed bezocht, ondanks gemaakte afspraken, géén goede beurt van de club, man of 5 hebben lekker gegeten.
19 sept Emsbüren ging niet door, te kort op RTL dag, andere datum lukte niet o.a. door Emmen baan afkeuring.
Na de afkeuring van de baan te Emmen door de KNAF werd het lastig om data aan te houden in de tweede helft van ons seizoen. Alle Moderne races werden verschoven.
Bij het normale schema hadden we slechts 2 x gereden na de vakantie en ook het geplande feestje in Vaals ging niet door, vandaar alles kort op elkaar.
3 okt Ulrum, mooi weer, echter maar 4 rijders wel veel gereden en veel lol gehad.
18 okt Stadskanaal hele dag nat door één plaatselijke bui, Buinerveen droog, niet koud, we hadden de hele dag de baan voor ons zelf, 6 rijders ipv 24 in het voorjaar, waarom?
1 nov Berghem, mooi weer, 19 rijders; daarnaast kwamen opvallend veel leden een kijkje nemen; waardige seizoen afsluiter.
19 dec Oss, Harms dagje, bezoek museum met +/- 30 leden en +/- 80 genodigden om ‘s werelds 1e kart te zien
De voorzitter constateert op basis van enkele reacties uit de zaal dat er misschien enkele ideeën zijn die kunnen leiden tot een meer constante opkomst, met name in de tweede helft van het seizoen. Hij wijst erop dat er door de Secretaris veel inspanningen worden gestoken in het vastleggen van de afspraken met de baaneigenaren en de communicatie met de leden. Chris krijgt een hartelijk applaus voor het werk dat hij hiervoor verzet.
Verslag 2015 van de Penningmeester
De vereniging is financieel gezond en heeft het eigen vermogen in 2015 zelfs nog wat verder weten te verhogen. Het ledental is gestegen naar boven de 90 leden, er waren iets meer nieuwkomers dan ‘uit-stromers’. De bijdrage aan de rijdersverzekering vormt de grootste uitgave. We hanteren daarbij nog steeds dezelfde uitgangspunten als bij de introductie 3 jaar geleden en er is geen reden om daar aan te tornen, te meer omdat het indirect een belangrijke pijler is in ons streven om op een veilige en verantwoorde manier met de historische kartsport bezig te zijn.
Daarnaast zijn er beperkte uitgaven voor de statische evenementen en andere bijeenkomsten waar het verlenen van gastvrijheid of bedankjes op zijn plaats zijn.
Verslag van de Kas Commissie
Jasper Martens en Edgar Steinebach zijn vandaag wegens hun beider vakanties helaas niet aanwezig, maar zij hebben onlangs de boekhouding gecontroleerd en de Jaarrekening 2015 goedgekeurd. Zij waren tevreden over de manier waarop Bestuur en leden met de middelen van de vereniging omspringen en keurden de Jaarrekening 2015 dan ook zonder verdere op- of aanmerkingen goed.
Benoemen Nieuwe Kas Commissie
De termijn van Jasper Martens is verstreken, Edgar Steinebach is vorig jaar spontaan ingevallen omdat Inge toen helaas niet aanwezig kon zijn bij de kascontrole, maar hij blijft nog een jaar aan als lid van de Kas Commissie en zal ook de boekhouding over 2016 nog controleren.
Na de oproep van de voorzitter verklaart Steven Stemerding zich bereid om zitting te nemen in de tweekoppige Kas Commissie. De voorzitter stelt voor om Jasper Martens te vragen reserve-lid te zijn voor het geval één van de andere leden van de commissie verhinderd mocht zijn. Dit is akkoord.
Installatie nieuwe Bestuursleden
Zoals de afgelopen tijd duidelijk is geworden komt de positie van Algemene Bestuurslid vrij nu Gé Gordijn heeft aangegeven zich te richten op andere zaken. Gé is op dit moment op vakantie, maar we hebben al eerder stil gestaan bij zijn terugtreden. We zijn hem dankbaar voor zijn bijdragen aan de activiteiten van onze vereniging.
Omdat een functie in het Bestuur volgens de statuten van de vereniging niet langer dan 3 jaar geldig kan zijn, verloopt de termijn van Chris Bekkenkamp en zoeken we dus in principe 2 leden die zitting willen nemen in het Bestuur. Ondanks herhaalde oproepen en een uitgebreide lobby bleek het niet zo makkelijk om nieuwe kandidaten voor het Bestuur te vinden. Chris Bekkenkamp is bereid een nieuwe termijn aan te gaan en de taken van Secretaris te blijven vervullen.
Ter elfde ure bleek Vincent van Schaick geïnteresseerd om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Wegens vakantie is hij vandaag niet bij de ALV aanwezig, maar zijn door de voorzitter getoonde aanmelding wordt door de leden met enthousiasme ontvangen. Er hoeft bij gebrek aan tegen kandidaten niet gestemd te worden en zowel Chris als Vincent worden met een klap van de hamer geïnstalleerd, Vincent als Algemeen Bestuurslid omdat hij heeft aangegeven de taak van Penningmeester nog een brug te ver te vinden.
Omdat de waarneming van het penningmeesterschap in 2015 door de voorzitter in principe tijdelijk was, legt de voorzitter aan de leden voor dat hij een oplossing heeft gezocht om met name het beheer van de Kas (voor de contante uitgaven) wat anders in te richten. Marc Remorie is bereid om hierin ondersteuning te geven, hetgeen met name tijdens de evenementen tot verlichting van de taken zal leiden. De formele verantwoordelijkheid van het Penningmeesterschap blijft bij de voorzitter omdat de statuten van de vereniging bepalen dat deze functie binnen het Bestuur valt.
Rijdersverzekering 2016 via SpeedSecure
De rijdersverzekering, in feite een evenementen verzekering met een Wettelijke Aansprakelijkheid component en een persoonlijke ongevallen component, biedt een adequate oplossing voor rijders en het Bestuur van de vereniging. De voorzitter zal de eerder gedeelde schriftelijke uitleg over deze verzekering (in te zien op de website) opnieuw onder de aandacht brengen zodat ook nieuwe leden alle relevante informatie goed door kunnen nemen. Ondanks een geringe stijging van de verschuldigde kosten die door de tussenpersoon in rekening worden gebracht stelt het Bestuur voor de inmiddels beproefde formule ook in 2016 aan te houden.
Dat wil zeggen dat leden die aan de rijdende evenementen deel willen nemen hiervoor een Rijderspas aan dienen te schaffen. Op het Rijderspas wordt door een lid van de Technische Commissie (eventueel een lid van het Bestuur) afgetekend dat de rijdersuitrusting, kart en motor voldoet aan het Histokart reglement. De verwachting is dat een bijdrage van 25€ van de rijders opnieuw voldoende zal zijn om de bijdrage vanuit de verenigingskas binnen de perken te houden. Als een rijder twee keer heeft deelgenomen zijn de kosten van de rijderspas er uit. Bij eventuele volgende deelnames wordt de premie dus vanuit de verenigingskas gedekt.
Contributie 2016
Het Bestuur stelt gezien al het hierboven gedeelde met betrekking tot financiën voor om de contributie voor de leden in 2016 gelijk te houden aan 2015. De vergadering gaat akkoord met dit voorstel, hetgeen betekent dat hierbij besloten is dat de leden bericht zullen krijgen dat de contributie voor leden €30,= bedraagt. Voor inwonende leden geldt een gereduceerd tarief van €17,50. De Penningmeester zal op korte termijn bericht uit laten gaan met de benodigde details.
Technische Commissie
Wegens terugtreden van Joost en Bart van de Hul en de beperkte beschikbaarheid van Gé Gordijn worden voor deze belangrijke commissie 3 nieuwe leden gevraagd. Joost, Bart en Gé worden bedankt voor hun adviezen.
Henk Deken, Dennis van der Wulp en Bert Kok tonen zich bereid zitting te nemen in de “TC”. Dit drietal zal de komende tijd, waar nodig met hulp of aanwijzingen van het Bestuur uitwerken op welke wijze zij hun activiteiten vorm gaan geven. Toezien op de veiligheid is een belangrijk aspect van het werk van de TC. Keuring van de karts en het uitgeven van de Rijderspassen 2016 vormen in ieder geval een belangrijk onderdeel, maar bijvoorbeeld ook het nader bekijken van de geluid beperkende maatregelen (denk aan ingekomen stuk van Ronald Schouten).
Prioriteiten 2016 – Veiligheid!
De veiligheid van rijders, helpers en publiek is dus een grote prioriteit bij onze evenementen. En dat kan altijd nog beter, ook nu we al diverse flinke stappen op dit gebied hebben doorgevoerd.
Technisch gesproken…
Henk Deken heeft al eerder via een ingezonden verhaal dat op de website is geplaatst geprobeerd om de rijders te wijzen op het risico dat ontstaat als een kart in aanraking komt met het wiel van een ander, of als twee wielen met elkaar in aanraking komen. Het is inderdaad een behoorlijk ingewikkeld verhaal, maar na afloop snapt iedereen wel dat we er alles voor moeten doen om niet in elkaars vaarwater terecht te komen. De meegebrachte foto waarbij nota bene Henk zelf in een onbewaakt moment en met lage snelheid in contact komt met de kart van Wim Jepsen spreekt boekdelen. In het kader van het beperken van de snelheidsverschillen op de baan hebben we het ook over de mogelijkheid om de Youngtimers die volgens het reglement nu als enige op een medium compound slick mogen rijden voortaan ook op een harde compound te zetten. Eventueel kunnen we reglementair zelfs vastleggen welke band(en), dus specifiek merk en type zijn toegestaan.
We hebben bijvoorbeeld ook gekeken naar de eerdere suggestie die o.a. kwam van Willem Koppendraier om bij ieder evenement een klein EHBO team aanwezig te laten zijn. Dit is naast dat het nogal bewerkelijk is (voor alle lokaties gelden andere contacten) ook nogal kostbaar. Het zou op jaarbasis snel in de richting van de €1000,- en misschien wel €2000,- gaan. Alternatief is een goede EHBO kit aanschaffen voor de vereniging en inventariseren welke leden via hun werk al een BHV certificaat hebben. Vanuit de zaal wordt aangevuld dat ook op de banen altijd een EHBO kist aanwezig hoort te zijn en normaal gesproken zullen daar ook 2 of 3 mensen met een BHV of EHBO diploma aanwezig zijn. We besluiten in ieder geval een EHBO set aan te schaffen. Daarbij is het dan ook van belang dat leden die een BHV certificaat hebben gehaald (Bedrijfs Hulp Verlening) dit even laten weten. Meereizende BHV-ers zijn natuurlijk ook van harte welkom. Bij de rijdersbespreking kan er dan iets over worden gezegd.
Baancommissarissen
Al eerder hebben we ons voorgenomen om bij ieder evenement op de lastigste punten op de baan een (liefst KNAF gecertificeerde) baancommissaris te vragen om een baanpost te bemannen. Het streven is 2-3 baancommissarissen per keer. We kijken nog of we daarvoor zelf een vlaggen set aan dienen te schaffen. In ieder geval zou het goed zijn als nog meer mensen het praktijkdeel in Strijen gaan volgen.
Rijdersbespreking
We gaan dit jaar consequent een rijdersbespreking houden vóór we de baan opgaan. Chris zal in zijn aankondigingsberichten hier ook rekening mee houden en per evenement het tijdstip aangeven waarop de rijders kort bij elkaar komen. Het is echt de bedoeling dat iedere rijder eraan deelneemt. Ten eerste om te luisteren wat er door een TC of Bestuurslid wordt verteld, maar tevens om eventueel eigen bijzonderheden te delen. De aanwezigen zijn het met het voorstel eens en zeggen hun medewerking toe. Op een duidelijk aangegeven plek hangen we een kleine poster op (A3 flip-over of iets dergelijks) waarop in het kort de bijzonderheden van de dag worden vermeld. Alle rijders tekenen dit bericht af. Dit doen we zodat iedereen zich bewust is van het belang.
Indien mogelijk breiden we het beleid om bij grotere aantallen rijders de groep te splitsen in een langzamere rijders/oudere karts groep en snellere rijders/Youngtimers groep verder uit. We hebben een nuttige discussie met elkaar over dit onderwerp en realiseren ons dat dit niet altijd gaat lukken. Je hebt dan immers én voldoende deelnemers nodig (>20) en daarnaast moet het rijschema van de dag het toelaten. De praktijk heeft al eerder uitgewezen dat je in 20 toebedeelde minuten per uur dit niet kunt waarmaken, simpelweg omdat we elkaar op weg moeten helpen. Als we 30 minuten hebben lukt het wel. Als we dan zorgen dat bij aanvang van het blok iedereen met kart in de pits staat komen we ook allemaal vlot weg. We proberen verder een kort bericht op een poster of flip-over aan te plakken en een presentielijst te laten tekenen door de rijders.
Een hele simpele tip waar iedereen onmiddellijk mee akkoord ging is dat bij waarneming van een langzamere rijder op de baan, de snellere, passerende rijders bij het naderen van de voorganger kort een hand opsteekt als teken naar andere achteropkomende rijders. We spreken af dat we alleen inhalen op een plaats waar dit echt geen problemen op kan leveren, dus op een recht stuk. Dit zal ongetwijfeld even wennen zijn, maar het is belangrijk dat we er ons aan gaan houden.
Technische keuring en rijderspas
De nieuwe TC wordt belast met de uitvoering van de technische keuring die gekoppeld is aan het verstrekken van de rijderspas. Hiervoor is een goede planning nodig van met name de eerste evenementen van het jaar wanneer alle rijders en hun karts deze controle moeten ondergaan. Eventueel kan ook een Bestuurslid deze rol waarnemen.
Eindconclusie zoals door de voorzitter nog eens duidelijk aan iedereen voorgehouden: we zijn allemaal verantwoordelijk voor de veiligheid van onszelf en die van anderen. De vereniging doet er alles aan om het onderwerp voortdurend aandacht te geven en verbeteringen door te voeren. Het allerbelangrijkste is echter de discipline van de rijders.
Organisatie en planning van de 2016 evenementen
Sleuteldag
Het idee om de 12e Sleuteldag op een zondag te organiseren valt in goede aarde. Dit is vooral fijn voor alle leden die op zaterdag normaal gesproken aan het werk zijn. Joost denkt vooralsnog aan zondag 3 april. Meer informatie volgt!
2016 evenementen
Verder zijn we ook in 2016 weer welkom op de GP van Strijen op 1e Pinksterdag. Als vanouds zullen we daar vast en zeker weer met veel mensen zijn, dus als het Chris in zijn gesprekken met de baanbeheerder weer lukt om een half uurtje per keer te krijgen kunnen we daar met gesplitste groepen rijden.
Voor de overige evenementen hebben we helaas nog niet zo veel informatie dat we al een voorlopig programma kunnen delen, maar Chris werkt hier hard aan en zodra er concrete afspraken zijn met de banen worden die onmiddellijk met de leden gedeeld.
Ook zullen we voortaan bij ieder evenement vragen of er enkele vrijwilligers (rijders of eventuele meereizende partners/helpers) zijn die bepaalde ondersteuning tijdens evenementen kunnen bieden. Daarbij denken we met name aan: coördinatie van de dag met de baaneigenaar/ begeleiding op de baan; de rijders op tijd naar de rijdersbespreking krijgen; nieuwe leden wegwijs maken, etc.
Communicatie en presentatie
De wijze waarop we ons als vereniging presenteren is met name van belang bij de ‘statische’ evenementen. In het buitenland, met name in Engeland, Amerika en Australië zie je dat de clubs daar wat meer werk van maken en daar ook succesvol mee zijn. Voor Histokart zou dat ook goed zijn, het idee is dat we af en toe wat nieuws moeten brengen. Door wat meer aankleding zouden we nog wat meer aandacht trekken en ook mensen de eerder op onze stand bezochten weer iets nieuws kunnen bieden.
Omdat Arthur Dontje dit idee van ganser harte steunt biedt hij namens Dobla een sponsorbedrag aan waardoor de Histokart stand in het nieuw kan worden gestoken. Denk daarbij aan nieuwe banners, enkele actie foto’s op poster formaat; een beamer + laptopje om leuke filmpjes en foto’s te laten zien aan het publiek; een kalender die we bijvoorbeeld kunnen verloten, etc.
Op de vraag welke leden een plan willen maken om het bovenstaande verhaal in te vullen reageren 3 leden: Wim Jepsen, Willem Koppendraier en Steven Stemerding. Steven zal met name ook aandacht gaan besteden aan het verder invullen van het digitale smoelenboek (rijder en kart) zoals dat op het Histokarter Forum kan worden ingevuld. Er zijn diverse leden in de zaal die een dusdanige collectie aan documentatie hebben dat we een heel end moeten kunnen komen met het aanleggen van uitgebreid digitaal archief of register waarin we zoveel mogelijk historische karts en motoren laten zien. In samenwerking met genoemde leden zoeken we natuurlijk ook nog enkele enthousiaste leden die de “statische” shows in 2016 (en de Kartbeurs begin 2017) willen coördineren.
2016: 60 jaar karting
Op de vraag van de voorzitter “doen we nog iets speciaals om deze mijlpaal te vieren…. ?” komen enkele eerste reacties die verder op haalbaarheid moeten worden onderzocht. Er wordt door Arthur onder andere geopperd om te kijken of we bij bepaalde grote evenementen misschien aan zouden kunnen sluiten. Denk daarbij aan de Gamma Racing Day of de Zandvoort Max Verstappen dag. Misschien is de rijtijd beperkt, maar de kick voor de rijders, de aandacht van de diverse media en de impact is vaak aanzienlijk.
We denken hier nog even goed over na, want het is bij een eventuele toezegging ontzettend belangrijk dat we de gewekte verwachtingen (bijvoorbeeld een bepaald aantal rijders) waar kunnen maken. Er zullen dan ruim van te voren voldoende echte “harde” moeten komen, want we kunnen als vereniging niet het risico lopen dat we uiteindelijk met te weinig rijders verschijnen.
Bedankjes door het Bestuur
Chris reikt namens het Bestuur de ‘puntje-puntje’ beker uit aan een van de nieuwe leden. Matthias Sterkx ontvangt deze prestigieuze bokaal wegens zijn prettige manier van contact leggen en zijn belangstelling voor Histokart en de andere leden. Het kan er ook mee te maken hebben dat hij authentiek Belgisch is en ondanks de niet geringe reisafstanden aan heel wat evenementen heeft deelgenomen. Deze nieuwe bokaal zal voortaan jaarlijks worden uitgereikt, al is het vooraf niet duidelijk wat de leden moeten doen om ervoor in aanmerking te komen: dit kan van alles zijn en blijft dus iedere keer een verrassing . Alle leden kunnen een ludieke voordracht doen voor de ‘puntje-puntje’ beker 2017 en iedereen die lid is komt in aanmerking.
Arthur Dontje wordt bedankt voor zijn steun op diverse fronten. Het is prettig om te weten dat hij Histokart een warm hart toe draagt en meedenkt met de vereniging en de belangen van de leden.
Geert Snellen wordt gevraagd om zijn vrouw Annelies nogmaals hartelijk te bedanken voor haar inzet tijdens de KCL Kartbeurs, editie 2016. Annelies heeft gedurende de volle 2 dagen van de beurs zo ongeveer een eetcafé gerund: koffie, thee, heerlijke Limburgse vlaaien, waaronder de uiterst zeldzame “proeme vlaai” werden doorlopend aan de standbemanning, bezoekende leden en gasten verstrekt. Later op de dag gevolgd door soep, broodjes knakworst, etc. De voorzitter overhandigt namens alle leden een mooie bos bloemen als bedankje.
Hans van Schaick ontvangt een kistje wijn als dank voor de gastvrijheid en het mogelijk maken van deze vergadering aan de Uraniumweg. We zijn heel bij dat Histokart af en toe gebruik mag maken van de faciliteiten die Ilonka en Vincent van Schaick kunnen bieden!
Rondvraag
Wim Jepsen: wanneer kunnen we een nieuwe lijst met startnummers verwachten. De voorzitter antwoordt dat dit wegens andere prioriteiten en beperkte bezetting van het Bestuur nog niet helemaal is gelukt. Er was nogal wat werk aan omdat er verschillende lijsten naast elkaar bleken te bestaan, maar het einde is in zicht en binnenkort komt de nieuwe lijst beschikbaar.
Jaap Wierenga: kunnen we nog eens terugkomen op de jaartallen? De voorzitter legt uit dat we hier naar gekeken hebben, ook al omdat de CIK een algemene richtlijn uitgeeft waarbij men voorstelt om 1984 aan te houden als grens. Op dit moment zijn wij hier nog niet aan toe omdat we er van uit moeten gaan dat het aandeel Youngtimers op de baan nog verder zal toenemen als we de bouwjaar grens zouden aanpassen; de snelheidsverschillen met de oudere kartjes zullen dan nog verder oplopen. Bij zusterclub KKCD, waar reglementair jongere karts zijn toegestaan, valt op dat de oudste karts met de meeste historische waarde tijdens evenementen al snel naar de achtergrond verdwijnen. Het is natuurlijk wel zo dat het Bestuur de wensen van de leden goed blijft volgen. Vooralsnog gaan we eerst zorgen dat de nieuwe afspraken mbt rijden en veiligheid goed worden doorgevoerd en door alle rijders worden gerespecteerd.
Steven: wat doen we op dit moment nog om het geluidsniveau zo beperkt mogelijk te houden. De voorzitter licht toe dat de meeste karts geschikt zijn om zowel met inlaat demper als uitlaatdemper te rijden en dat daarmee het geluidsniveau vergelijkbaar is met veel moderne karts. Er zijn slechts enkele uitzonderingen (met name bij 125 cc schakelkarts) waarbij het niet mogelijk is om een inlaatdemper te plaatsen.
Ad van Haandel: waarom niet toch de internationale grens van 1984 aanhouden? De argumenten zijn gedeeld; we hebben er goed naar gekeken; de voorzitter geeft aan dat we ons eerst gaan concentreren op de besproken punten die te maken hebben met veiligheid en snelheidsverschillen.
Matthias Sterckx: Lelystad RTL-dag, aanduwen was erg oppassen omdat de karts op volle snelheid achterop kwamen rijden. De voorzitter erkent dat we hier meer aandacht voor moeten hebben. Bij een volgende keer zullen we een baanofficial met een gele vlag vóór de aanduwzone posteren. Als het mogelijk is kunnen we ook kijken of we de normale op- en afrit zone kunnen gebruiken.
Willem Koppendraier: kunnen we als baancommissaris de beschikking krijgen over een opvallend gekleurd veiligheids hesje? Voorzitter naar aanleiding van de reacties uit de zaal: prima idee, daar gaan we achteraan.
Marc Remorie vraagt belangstellend hoe het met de gezondheid van John van Vugt gaat. Gelukkig gaat het met John inmiddels al weer een tijdje veel beter; in Berghem was hij met Bep ook even langsgekomen om sfeer te proeven. We hopen allemaal dat John in 2016 weer een aantal keer mee kan rijden.
Arthur Dontje: “ …hoe houden we de mooie karts en motoren die we in Nederland hebben ook de komende jaren in Nederland? We moeten eens nadenken wat we zouden kunnen doen om te voorkomen dat de meest interessante en oudste karts via e-Bay mogelijk naar het buitenland verdwijnen. Ik hou daarover graag contact met de voorzitter en verwacht hier bijvoorbeeld vorig jaar op terug te komen”. Waarvan akte.
Enkele minuten na 15.00 uur sluit de voorzitter de vergadering en wijst de aanwezigen op de interessante lezing die Kees van de Grint na de pauze zal verzorgen.