Door Bert Kok
Op de motorbeurs te Harderberg van 26maart 2016 loop ik te snuffelen tussen oude motor-en brommer onderdelen. Iets wat in mijn ogen iedereen weleens doet. Valt mijn aandacht op een ouder kartje, afkomst onbekend. Je kent het wel, frame, wieltje, stoeltje, hier-en-daar wat latere “verbeteringen” aangebracht. Echter een zeer bijzondere voorwiel-ophanging. Geheel alles verstelbaar en wel op een zeer bijzondere manier geconstrueerd. Zelf dacht ik, ja leuk, maar leuk genoeg???? Tja. Niet echt een histokartje, zo het lijkt.
Vraag aan de verkoper, of hij er iets verder vanaf weet, nee niks helaas. Tot dusver een niet geheel onbekend gebeuren, zo’n situatie kennen we “allemaal” vast wel.
Verder op de motorbeurs snuffelend kom ik weinig tegen wat voor mij de interesse trok. Echter dat kartje bleef in mijn gedachten, dus nog maar er even op af en wie weet……
Inmiddels staat een andere geïnteresseerde het kartje te bewonderen, een echte histokarter zoals je kunt verwachten in Hardenberg, Het is Chris Bekkenkamp. Met Chris het kartje bewonderen en suggesties worden opgeworpen over merk, leeftijd, afkomst enz.
Op de voorste framebuis is een plaatje te vinden met de letters APG en wat nummers. Dit APG komt Chris niet geheel onbekend voor (je ziet ‘m denken……) Al peinzend komt Chris verder met APG, Arie, Perry, Gerrit (de letters APG) Een Nederlands fabricaat, komt uit de buurt van Groningen.
Plots wordt Chris aangesproken door een voorbijganger, dit blijkt Gerrit te zijn. Jawel, jawel DE Gerrit van APG. Deze wordt bij het kartje gehaald, en om verheldering gevraagd. Gerrit bekijkt het kartje goed en komt tot de conclusie dat het een APG is. Het blijkt een 100cc kartje geweest te zijn van eind jaren 80. Zo zie je ineens een onbekend kartje, en even later heb je zelfs de bouwer erbij. Zelfs Gerrit moest even goed kijken/denken wat het was. Verbaast van zijn eigen product.
Wat meer info over de Arie Gorisen, Perry Grondstra en Gerrit Wever; ze komen uit Annerveensekanaal, Groningen en Westerlee. De APG werd gemaakt bij Arie, Perry reed er mee in de 250 klasse en zoals we weten is Perry er zelfs wereldkampioen mee geworden. Gerrit laste het geheel in elkaar, eind jaren ‘80, begin jaren ‘90 zijn ze ermee begonnen. De meeste delen die er aan zitten zijn van Britse makelij, doordat de vader van Perry toen in de karthandel zat met oa. ZIP, Davidson en andere Engelse karts, alsmede de Arrow blokjes. Vermoedelijk zijn er maar een paar 100cc gemaakt, de 250cc meer.
Het APG “wonder” is trouwens verkocht aan Gerrit. Terug bij de bouwer, gered van oud-ijzer.