Een paar jaar geleden maakte ik mijn eerste meters op een histokart op het circuit van Strijen. Een paar evenementen verder – met 2x een motor die kapot gelopen is en een frame wat laswerk behoefde is mijn Lane Aerospace Pro in een hoek van de schuur beland. Het was druk met werk en privé beslommeringen, echter dit jaar met frisse moed de kart te voorschijn gehaald en met het oog op het evenement in Strijen even een sprint gemaakt voor een complete rebuild van de kart. Zo wist ik in de tussentijd een nieuwe motor te vinden, die recent gereviseerd zou moeten zijn. Deze met hulp van Bart van den Hul geïnspecteerd en uit voorzorg voorzien van nieuwe krukas keerringen – de rest bleek bij inspectie als nieuw te zijn.
Met hulp vanuit het histokart netwerk ook de afschuiver op het frame laten lassen en middels een spuitbus-op-kleur het frame deels van een nieuwe kleur voorzien. Het was allemaal lastminute en even hard doorwerken, maar om 2.00 ’s nachts zondagnacht stond alles klaar in de woonkamer om richting Strijen te vertrekken na een paar uur slaap.
Om 7.00u op, 7.30 vertrek en onderweg nog even Firezone 102 octaan brandstof getankt, wat vlakbij het circuit van Strijen te verkrijgen is. Het was al gezellig druk in het gedeelte van de paddock waar de histokarters stonden en onze voorzitter Rolf was zo vriendelijk om mij een plaatsje aan te bieden onder zijn pop-up tentje. Thanks Rolf!
Nu had ik dit jaar de luxe van een starter met accu (aanbeveler!)…dus kart op de bok en eerst maar eens zien of het blok uberhaupt wel wilde lopen…want dat had ik nog niet geprobeerd na de inspectie. Heerlijk als zo’n tweetakt dan aanslaat na wat choken met je hand op het luchtfilter…grote rookwolken van de olie die nog in het blok zit na de montage….heerlijk. Even goed warm gedraaid, banden op spanning gezet en klaar voor de eerste sessie. Die was rustig, er waren weinig karts op de baan zo vroeg in de ochtend, het was nog nat, maar voor mij ideaal om even rustig weer te wennen en ook leuk om op een natte baan de grip te zoeken – die er niet is. Aan het eind begon de baan op te dragen en het is een ervaring om dan ineens te voelen hoeveel grip je plotseling krijgt.
De rest van de dag maximale tracktime kunnen hebben, elke sessie zonder problemen kunnen rijden. Er was de luxe van veel aanduwers in de pits en het was gezellig druk en een fraai gezicht! Het weer werkte ook mee want de rest van de dag heerlijk hard kunnen rondgaan op een droge baan. Blokje liep ook perfect.
Wel zag ik overal op de baan baancommissaris Willem met zijn gele vlag….”stond hij in de vorige bocht ook al niet te vlaggen?” Hij was volgens mij de enige baco en heeft een marathon gelopen deze dag volgens mij. Willem bedankt!
Wat de dag verder compleet maakte waren de mooie verhalen die je veelal in de paddock voorbij hoort komen over hoe het er vroeger aan toe ging – en natuurlijk het gejuich dat opsteeg op het moment dat Max zijn eerste F1 race won (weet jij over 10 jaar nog waar je op dat moment was, ik wel 😉 ). Voldaan na een prachtige dag, heb ik de laatste sessie na 18.00u maar laten schieten en ging met een heel erg goed gevoel huiswaarts na een zeer geslaagde return op het circuit van Strijen. Dank iedereen en op naar het volgende evenement.
Groet,
Hans ten Hagen
We hebben een hele serie mooie foto’s verkregen van het evenement in Strijen, ga snel naar het fotolbum!