Beste Histokartleden Buinerveen 23-12-16.
Normaal schrijf ik niet snel over een evenement waar ik een vinger in de pap heb, maar nu was het een beetje anders en ik reed niet mee, dus kon het goed bekijken.
Zoals jullie allen weten is er een baanbeheerders wisseling geweest op het circuit te Ulrum.
Ronnie Kleingeerts heeft er jaren de scepter gezwaaid, maar hij kreeg het te druk met werk en de kart carrière van zoonlief. Bas Lucassen uit Heijen gaat het avontuur aan om het circuit uit 1963 draaiende te houden.
Om Ronnie uit te zwaaien hadden ze daar in het Hoge Noorden het idee opgepakt om een 2 Uren race met huurkarts te houden, met de mededeling erbij dat Histokart daar niet mocht ontbreken.
Dat hebben we met niet al teveel tegenzin gedaan, en wel met 2 teams, te weten een team bestaande uit Vincent v Schaick, Philip Wierenga en Rob Deken (zoon van Henk).
Andere team Histo, bestaande uit Marc Dols, Giel Engelbert en Egbert Kolvoort, oftewel het DEK team. Beide teams uitgerust met de voor ons zo bekende Oranje T shirts, maat XXLL over de kartoveral heen: zag er prima uit!
Zondag 18 december was de grote dag, mooi droog weer, geen wind en een graadje of 8, een glibberig circuit en veel oliebollen en andere lekkere hapjes. Om 10 uur waren de verplichte tijd kwalificaties, voor de startopstelling. Daarvoor moest één van de teamleden en zo snel mogelijke tijd zien te rijden. Ging ons redelijk af, van de 12 teams (allemaal jonge mannen met best wat huurkart ervaring), dacht een 5e en een 6e tijd.
Nadat er geracet was door de Mini Cadetten, was “het evenement van de dag” aan de beurt: de 2 Uren van Ulrum. Spelregels waren duidelijk, 2 uren rijden, teams van maximaal 4 rijders, om de 15 á 20 ronden wisselen van rijder én kart en langzaam rijden in de pitstraat.
Verplicht wisselen van rijder en kart is een mooi systeem omdat eventuele voor- of nadelen van bepaalde karts wegvallen. Hoe moeilijk kan het zijn? Nu dat bleek na afloop….
Start ging in mijn ogen een beetje rommelig omdat zonder vlag werd gestart; volgens mij hadden dat niet alle rijders dat meteen door, maar ze hadden nog een kleine 2 uur om het goed te maken.
Onze Giel stond een beetje scheef in de pitstraat, en reed bij het wegrijden pardoes tegen een aantal “inzet kuipstoelen” aan die in de weg lagen en moest daar al een aantal plaatsen toegeven, maar als gezegd hij had nog 2 uur. Het andere Histo-team begon mooi als 4e/5e, was even 2e, maar moest na aantal ronden zijn plekje weer afstaan.
Wat ook belangrijk is bij zo’n 2 uren race met al die regels, is dat je iemand aan de kant hebt staan die de boel een beetje in de gaten houdt.
Het “eerste” Histokart team had een manager gevonden in de persoon van Jaap Wierenga, en Jaap hield nauwgezet bij hoeveel ronden de rijders hadden gereden, zodat er steeds bij 15 á 20 ronden gewisseld werd.
Histo 2, DEK, had een andere tactiek bedacht: een ieder zou 15 á 20 minuten blijven rijden, zo hoef je niet de ronden te tellen, maar het horloge in de gaten houden.
Het circuit was vooral in het begin nog al vochtig, niet nat, wel glibberig.
Komt nog bij dat menig huurkart vele meters door het gras gingen en nog een lekker laagje gras en zand meenamen. Beste was nog volgens mij via de curbstone de bocht te nemen, dan bleef je nog redelijk op de baan, tactiek die ons goed deed.
Gaande weg (b)leek het systeem van het DEK team goed te werken, ze hadden na het team van de kartbaan Ulrum de tweede plaats stevig te pakken, gevolgd door Histo 1 en kort daarop een ander team van de kartbaan uit Limburg. Ook werd het circuit na verloop wat beter en hadden de bandjes wat meer grip.
Na 2 uren rijden, oliebollen en hapjes nuttigen werd er door Ronnie afgevlagd en kon de eindstand bekend worden gemaakt, althans dat dacht men.
Team Ulrum had 199 ronden gereden, DEK 194 ronden. Histo 1 had 191 ronden en team Limburg ook 191, maar die kwamen net een stukje tekort.
Maar voordat de bekers werden uitgereikt ging de “vakkundige jury” nog even met elkaar in conclaaf, de regels waren volgens hen nogal geschonden.
Door te snel rijden door de pits straat, te laat wisselen werden er nogal wat “ronden straffen” uitgedeeld, enkele teams kregen wel 18 ronden straf eraf (!).
Uiteindelijk bleef team Ulrum als eerste geklasseerd, gevolg door Histo 1 als keurige 2e en dat leverde een mooi grote beker op. Histo 2, het DEK team, zakte dacht ik naar plaats 5, de tactiek had dus niet helemaal gewerkt. Wel was een ieder een beetje verbaasd dat de Histokart teams het zo goed hadden gedaan (wij vonden dit natuurlijk normaal), maar het extra applausje was zeker bemoedigend.
Direct na de prijsuitreiking hebben we als Histokart-club de oude en de nieuwe baan beheerder in het zonnetje gezet en hen beiden een leuke foto in mooie lijst gegeven als dank voor alles wat zij voor Histokart hebben gedaan en nog gaan doen.
Volgend jaar april gaat “de nieuwe beheerder” Bas Lucassen het kart seizoen aldaar groots openen en wij MOETEN daar volgens hem zeker bij aanwezig zijn.
Weet bijna zeker dat al de leden die er ooit al geweest zijn er zeker heen gaan, degenen van ons die denken: zo’n klein baantje en zover weg, gewoon komen, je krijgt er zeker geen spijt van!
Al met al hebben we een erg leuke dag gehad, veel gereden en nog een beker ook, zeker voor herhaling vatbaar.
Vriendelijke groet,
Chris.